Boende

Hyresinbetalning

Hyran ska vara förskottsinbetald till oss senast den sista vardagen i månaden. Vårt bankgiro är 858-1456. Om du har problem eller frågor ta kontakt med ekonomiansvarig Julia Magnusson (Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.) 0766 328 309. Vid försenad hyresinbetalning, där vi behöver skicka en påminnelse, tillkommer en förseningsavgift. Vid försening skickas ärendet vidare  till vår inkasso  samarbetspartner Intrum Justita. Vid upprepade förseningar utgår inte någon påminnelse från oss. Ärendet skickas direkt till Intrum Justita för vidare åtgärder.

Hemförsäkring

Inbrott, brand eller översvämning kan drabba vem som helst. Vi kräver att du har en hemförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Förvara inte stöldbegärlig egendom eller matvaror i vindskontor eller källarutrymmen. Tänk på att fukt kan uppkomma i källarförråd. Placera därför inte föremål direkt mot vägg eller golv.

Skötseltips

En fräsch och fin lägenhet ger en härlig känsla. Med normal omvårdnad av din lägenhet slipper du dessutom att betala för onormalt slitage den dag du flyttar ut. Här nedan får du några tips och råd om hur du undviker de vanligaste skadorna.

Stopp i avlopp:
Golvbrunn i dusch och vid badkar är hyresgästens ansvar att hålla rent.
Mindre stopp i vattenlås i badrum o kök kan åtgärdas med en enkel vattenrensare/sugkopp av hyresgästen själv.

Behaglig temperatur:
När man möblerar sin lägenhet ska man se till att det är fritt framför elementeten. Möbler ska stå minst en decimeter ifrån, för tillräcklig luftcirkulation och spridning av värmen. Tänk även på att inte gardiner hänger för termostatventilen. Låt heller inte balkongdörrar och fönster stå på glänt. Vädring ska ske korta stunder. Lämna aldrig fönster eller balkongdörrar öppna när du lämnar lägenheten

Brandvarnare:
Varje lägenhet skall ha fungerande brandvarnare. Om någon lägenhet saknar brandvarnare skall detta anmälas så att vi kan åtgärda detta. Brandvarnare skall lämnas kvar i lägenheten när du flyttar. Batteribyten utförs av hyresgästen.

Ventilation:
Ny frisk luft strömmar in i lägenheten via tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum. Luften förs runt i bostaden och sedan ut genom frånluftsventiler som är placerade i kök, badrum och toalett.
Håll fönsterventiler och andra tilluftskanaler öppna och rengjorda. Enklast är att rengöra ventilerna med dammsugare och trasa. Om de fungerar som de ska byts all luft i lägenheten ut med hjälp av gemensamma fläktar på vind eller tak alternativt genom så kallat självdrag. Det är lika viktigt att få in frisk luft i lägenheten som det är att få ut den gamla. Om tilluftsventilerna däremot är stängda finns det risk att luften kommer in från andra håll, såsom brevinkast, och att den gamla luften inte kan vädras ut.
Ventilationsläget får man inte ändra på själv, eftersom det kan orsaka drag i lägenheten om luftombytet blir för stort. För boende på Atlasgatan, Bielkegatan, Skeppargatan och Skolgatan justeras ventilationen från köksfläkten för hela lägenheten.  

Borra hål:
En av de vanligaste anledningarna till att hyresgäster måste återställa sin lägenhet är att de inte tänkt sig för innan de borrat hål i väggarna. Även om man kan fästa en hylla med 16 skruvar, är det sällan nödvändigt med så många. Anpassa fästdonet till vad du ska hänga upp.
Tänk på att inte själv borra i badrum, och framför allt inte i kakel. Om du vill borra i badrummet, kontakta fastighetsförvaltaren, Tom Lorentsen (länk). För att undvika dyra vattenskador, som du själv får bekosta, ska du aldrig någonsin borra i våtzonen där du duschar eller badar. Montera aldrig ner något som är fastmonterat i badrummet.

Fettfläckar:
Fettfläckar på tapeten i sovrummet är en annan vanlig orsak till att behöva återställa när man flyttar. För att undvika det är bästa alternativet en sänggavel. Hyresgästen blir betalningsskyldig för dessa skador vid utflyttning.

Vård av golv:
När det gäller vård av din lägenhet är det också viktigt att rengöra golven på rätt sätt, för att undvika onödigt slitage. Använd helst mjuk trasa, ljummet vatten och vanlig såpa när du skurar. Går du på med för starka medel förstör du ytan. Vrid ur trasan väl, eftersom golven heller inte tål för mycket vatten. Mjuka tassar under möblerna är också skonsamt för golven. Använd heller inte hårda klackarinomhus då det kan ge märken samt störa grannar.

Lägenhetsförråd

De flesta lägenheter har separata förråd avsedda för förvaring av bohag. Varje förråd är i regel märkt med samma nummer som lägenheten.
I källarförråd bör förvaring ske på trätrall eller liknande för att undvika fuktskador. Några brandfarliga vätskor får man inte förvara i vinds- eller källarförråd. Det är inte heller tillåtet att ha någon form av elektriska anslutningar. Förvara inte mat eller liknande i förrådet.
Förvara inte några värdefulla saker i förrådet så förebygger du inbrott. Fråga gärna ditt försäkringsbolag vad de ersätter.

Ohyra

Enlig bestämmelser i hyreslagen måste Du omedelbart anmäla till hyresvärden om du upptäcker ohyra i din lägenhet. Våra fastigheter har avtal mot skadedjur med Nomor 0771 - 122 300.

Källsortering - rätt sak på rätt plats!

Viktigt att tänka på när det gäller källsortering är att inte blanda olika material och att förpackningar som slängs är rengjorda. I övrigt följ värdens anvisningar för källsortering.

Det är särskilt viktigt att miljöfarligt avfall, batterier, kemikalier etc. läggs på rätt ställe. Finns det inte möjlighet att källsortera i huset, utnyttja de allmänna miljöstationerna istället. Där kan man lämna förpackningar av glas, plast, metall och kartong. Vi tillhandahåller gröna påsar till våra hyresgäster.

Grovsopor:
Om du behöver kasta grovsopor har du själv ansvar för att lämna dem på någon av Tekniska Verkens återvinningscentraler.

Vi arbetar för en bättre miljö!

Låsöppning

Skulle du låsa dig ute utförs låsöppning av Lås & Nycklar dagtid 013 371950, övrig tid 0705-145304. Kostnaden betalas direkt till Lås & Nycklar. Om du tappar bort nycklar blir du ersättningsskyldig.

Bredband TV

Telia Fiberlan är indraget i alla lägenheter. Du har som boende ca 15 gratiskanaler. Om du önskar utöka TV-utbudet eller köpa till några andra av Telias tjänster så kontaktar du deras kundtjänst 020-755 766.

Hänsyn till grannar- störningar

För att alla som bor i fastigheten ska trivas måste alla ta hänsyn till varandra. Glöm inte att det är du som hyresgäst som ansvarar för dina gästers uppträdande.

•  Tänk på dina grannar om du spelar instrument, lyssnar på radio eller ser på TV sent.
•  Undvik att gå med hårda skor inne. Ljudet från t.ex. träskor fortplantar sig till övriga delar av huset. Samma gäller när man borrar eller spikar i väggar.
•  Mata inte fåglar från balkong eller fönsterbläck. Fåglar skräpar ner, mat faller till marken och kan locka till sig råttor.
•  Skaka inte mattor och andra föremål från balkong och fönster. Grannen under kanske har sitt fönster öppet.
•  Tänk på att det kan vara störande att spola stora mängder vatten sent på kvällen.
•  Balkonglådor och vädringsräcken ska sättas upp på balkongens insida och inte ut mot det fria.
•  Om du har husdjur – ta hänsyn! Gannar kan vara allergiska eller rädda. Husdjur kan vara ett problem. Rastning på våra gårdar är förbjudet.  
•  Rökning är ej tillåten i lägenheten eller i allmänna utrymmen såsom vädringsbalkonger. Släng inte fimpar eller snus på marken.
•  Sist men inte minst: Tvättstugan lämnar du naturligtvis i samma skick som du själv vill ha den i nästa gång du ska tvätta. Endast gällande tvättstugelås gäller för bokning av tvättstugan.
• Det vara tyst i fastigheten mellan kl 22.00 och 07.00. Om du ska ha gäster eller liknande informera dina grannar. Respektera alltid om någon klagar på störningar.

Om en granne upplevs störande så vill vi gärna att ni anmäler detta till oss. Skicka datum och tidspunkt samt vilken typ av störning som du upplevde. Vet du vem eller vilka det hela gäller så ange även det. Du kan ringa till oss eller skicka ett mejl på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Garage och Parkeringsplats

Många av våra fastigheter har parkeringsplatser och det finns även garage. Ta kontakt om du är intresserad av att hyra.
Parkeringsplatsen ska vara fri från skräp och inte utgöra en förvaringsplats annat än för fordon. Hyresgästen är ansvarig för skottning av sin parkeringsplats. För garage gällersärskilda villkor som framgår av avtal.   
Det är 3 månaders uppsägning av parkeringsplatser. Till garaget på Duvan går det att använda nyckel eller dosa för att komma in. Ta kontakt med Julia Magnusson om du är intresserad av dosa. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Balkong och trädgård

Ta väl hand om din balkong. Ha alltid balkongdörren stängd om du lämnar bostaden. Mata aldrig fåglar från balkongen då det kan orsaka att fåglarna bygger bon. Fåglar skräpar ner och skadar fasaden. Resterna efter att du matat fåglar drar till sig råttor och möss. Hyresgästen är skyldig att skotta snö från sin balkong. Det är inte hyresvärdens ansvar att sanera balkonger efter till exempel duvor. Det faller under hyresgästens vårdnadsplikt.
Vi ser gärna att våra hyresgäster nyttjar de gemensamma trädgårdarna. Kom ihåg att plocka upp efter dig och lämna området i det skick som du vill hitta det.

Tvättstuga

Respektera tvättiderna och andras bokningar. Städa alltid ordentligt i tvättstugan efter användning.

Andrahandsuthyrning

Regler för andrahandsuthyrning.

För att hyra ut i andra hand behöver du ett medgivande från hyresvärden. Det är ett krav att du har giltiga skäl till uthyrningen, samt att du bott i lägenheten i minst 1,5 år.

Vi godkänner alltid enbart en period om 3 månader som en första period. Om andrahandsuthyrningen har fungerat utan klagomål kan perioden förlängas till max 12 månader. Det åligger förstahandshyresgästen att ansöka om förlängning minst en månad innan uthyrningsperioden löper ut. 
 
Hur går det till?

Kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. med följande information:

- Ditt namn och adress
- Skäl till önskemål om andrahandsuthyrning
- Period som uthyrningen gäller.

Om vi godkänner din andrahandsuthyrning gäller följande:
- Skicka personupplysningar samt kontaktuppgifter till din andrahandshyresgäst.
- Bostadsreferenser med kontaktupplysningar från ett fastighetsbolag
- UC på andrahandshyresgästen
- Personligt brev från andrahandshyresgästen

Vi vill innan godkännande ha ett personligt möte med din andrahandshyresgäst. Ta kontakt för tidsbokning.

Om vi godkänner andrahandshyresgästen så skickar du in en kopia av kontraktet till oss. Andrahandsuthyrningen är inte godkänd innan vi har en kopia på hyreskontraktet

Viktigt att tänka på:

När du hyr ut i andrahand är det du, som förstahandshyresgäst, som har ALLT ansvar för lägenheten. Detta gäller betalning av hyra, skötsel av lägenheten, skicket på fasta inventarier och eventuella störningar. Informera din hyresgäst om ordningsregler och rutiner kring tvättstugan och övriga gemensamma utrymmen. Se till att de tar hänsyn till huset och grannar. 
 
Vid uppsägning av lägenheten har inte andrahandshyresgästen förtur till lägenheten.

Tänk på att ditt namn ska stå kvar på dörren och eventuell postbox under uthyrningsperioden.

Ett tips kan vara att göra en besiktning tillsammans med andrahandshyresgästen så att ni är eniga om i vilket skick lägenheten är när du hyr ut den och så att du då kan hålla din hyresgäst skyldig för eventuella skador som uppstår under uthyrningsperioden.

Kontraktet bör ha en uppsägningstid på en månad.

Kontraktet bör omfatta samtliga punkter som ditt kontrakt med oss innehåller.

Kontraktet bör ta upp att Von Dufva Fastighets AB arbetar för en rökfrimiljö. Det är förbjudet att röka i och i anslutning till fastigheten.

Processen för hantering av andrahandsuthyrning inklusive personligt möte etc. kan ta upp till 4 veckor så tänk på att ha god framförhållning.

Lägenhetsbyte

Kontakta oss för vad som gäller med lägenhetsbyte.

Extra tjänster

Byte/rengöring av fettfilter i spisfläkt och spiskåpa 400:-
Rengöring ventilationsdon i lägenheten 400:-
Badkar flyttat till/från lägenheten 600:-
Hantering av enstaka grovsopor/felsortering (minsta debitering 1 tim) 400:-/tim
Installation av hyresgästens egna disk/tvättmaskin
Om det är förberett för installation och inkoppling
500:-
Kontroll av säkring i lägenheten 400:-
Byte av enstaka glödlampor och lysrör (ink kyl, frys och spis) 400:-
Öppning av soprum vid felkastat material 400:-
Öppning av dörr pga glömd nyckel i allmänna utrymmen 400:-
Byte och montering av damm-list i fönster 400:-
Rensning av vattenlås, hyresgästens del 400:-
Övrigt, tex. montering av krokar, upphängning, håltagning, etc.
(minsta debitering 1 tim)
400:-/tim

Alla priser är ink moms.